vrijdag 7 januari 2011

Twinkel, twinkel kleine ster

Het was weer 6 januari, en dan is het drie koningen zingen (tenminsten hier in Brabant wel.) We gedenken dan de aankomst van de drie koningen in de stal. Om de nieuwe koning te verwelkomen. Vandaar ook dit jaar weer het lied over de ster die zo twinkelt boven in de lucht zo ver. De koningen hebben heel wat dagen moeten lopen om de stal onder de ster te vinden. Maar ondanks de vermoeidheid hebben onze drie koningen erg goed gezongen. (samen met Sam, Floor en Lotte)

De regen hebben ze getrotseerd en mensen verrast met hun mooie lied. We hebben dit jaar geen andere koningen gezien in de straat. Misschien toch gesmolten door de regen of is deze traditie op zijn retour. Ik vind het erg jammer. Ik heb nog erg leuke en goede herineringen aan deze traditie. Dus voor ons volgend jaar weer. En ieder jaar doen we wat meer huizen aan (omdat die kleintjes er na 10 x het zelfde liedje genoeg van hebben) dus komen we volgend jaar misschien wel bij jou aan huis zingen.

De pakken zijn gemaakt van gordijn stalen uit een winkel. De stof dubbel vouwen en een ruim gat knippen op de vouw en dan afbiezen. Versieren met glinsters, linten en wat oude kralen doen het ook altijd goed. Ze hadden er veel succes mee want iedereen vond ze erg mooi eruit zien.

Twinkel, twinkel kleine ster boven in de lucht zo ver,
Raad eens raad eens wat ik zie
Ik zie sterren 1,2,3
Twinkel, twinkel kleine ster
Boven in de lucht zo ver.


2 opmerkingen:

  1. Ze zien er inderdaad prachtig uit, als echte koningen!
    Jammer dat ik niet bij jullie in de buurt woon. Ze zouden bij mij heel welkom zijn met hun mooie liedje.

    Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, drie koningen! Ik heb daar ook goede herinneringen aan. Inderdaad langs de deuren om liedjes te zingen. Wij kregen geen snoepjes, maar geld. Dat ging in een speciale spaarpot van de Rabobank. 's Avonds bracht iedereen het spaarpotje naar de dorps-sporthal en dan werd er een prijs uitgereikt voor wie het mooiste liedje kon zingen. Het geld ging naar een goed doel.

    Dat zou ik me nu toch niet meer kunnen indenken: jonge kinderen, zonder ouders, met een behoorlijk bedrag over straat. Is dat door deze tijd of komt het doordat ik niet meer in het Brabantse boerendorpje woon?

    Hier in het midden van het land vieren we een klein beetje Sint Maarten. Alleen lampionnen, wel een liedje en dan langs de huizen in de straat om snoepjes te verzamelen. Ach, ik denk dat mijn kinderen daar later ook wel leuke herinneringen aan zullen hebben. Maar ik denk met een glimlach terug aan drie koningen!

    BeantwoordenVerwijderen